موتور جستجوی ایرانی ذره بین

موتور جستجوی بومی ذره بین آغاز به کار کرد

همراه اول از موتور جستجوی بومی “ذره بین” رونمایی کرد. اما این موتور جستجو چگونه کار می کند؟

اولین همراه در 8 مارس از موتور جستجوی بومی “ذره بین” رونمایی کرد. به گزارش ایسنا ، همراه اول در حاشیه افتتاح “مرکز نظارت بر بسترهای دیجیتال” از یک موتور جستجو رونمایی کرد که پروژه آن از چند ماه پیش آغاز شده بود. ظاهراً همراه اول قصد راه اندازی یک مرورگر را نیز دارد. رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره این موتور جستجو گفت:

این موتور جستجو از قابلیت های محلی بسیار خوبی برخوردار است و امیدواریم که بتواند قسمت اعظم نیاز افراد را بهتر از مرورگرهای خارجی برآورده کند.

سرچ گوگل

این مرورگر هم اکنون برای بارگیری در فروشگاه های ایران موجود است و در توضیحات آن آمده است: “ذره بین یک ابر مغز رایگان فارسی است که جستجو و مرور آن را در دنیای اینترنت آسان می کند.” یکی از ویژگی های ذکر شده برای این موتور جستجو این است که هزینه استفاده از اینترنت استفاده از ذره بین برای وب سایت های ایرانی نیمه کامل و برای وب سایت های بین المللی کاملاً اندازه است. با فعال سازی بسته های هدیه ذره بین ، این هزینه رایگان است.

محیط داخلی سرچ ذره بین

گفته شده است که تماشای ویدیو در شبکه های اجتماعی و سایر وب سایت ها ، در برگه فیلم ذره بین ، همیشه با نصف ترافیک محاسبه می شود. سایر ویژگی های ذکر شده برای این مرورگر عبارتند از:

  • زبان ذره بین فارسی است.
  • ذره بین به شما امکان می دهد دسترسی به متن ، عکس ، فیلم (کلیپ ، فیلم و سریال) و موسیقی را جستجو و دسته بندی کنید.
  • جستجو از طریق ذره بین ساده است و نیازی به تخصص ندارد.
  • سرعت جستجو و دستیابی به نتیجه مطلوب در ذره بین زیاد است. فقط با یک کلیک!
کلیدواژه ها در جستجوی گوگلی

نتایج جستجوی ذره بین مشابه Google

نتایج ذره بین بسیار شبیه به نتایج گوگل است. به عنوان مثال ، اگر در قسمت جستجوی ذره بین عبارتی را تایپ کنیم ، متوجه خواهیم شد که پیشنهادها بسیار شبیه Google Suggestions هستند و در بسیاری از موارد ، فقط ترتیب آنها متفاوت است.

به عنوان مثال دیگر ، با جستجوی “Starlink” ، ترتیب نتایج نمایش داده شده در Google و ذره بین به شرح زیر است:

  • صفحه ویکی پدیا Starlink
  • مقاله Starlink
  • وب سایت Starlink
  • خبرگزاری مهر
  • انتخاب
  • ایسنا
  • ایسنا
  • ایرنا
  • دنیای اقتصاد

عبارات پیشنهادی نمایش داده شده در پایین صفحات جستجو تقریباً یکسان هستند

جزییات بیشتر در جستجوی گوگل

جستجوی تصاویر

با نگاهی به قسمت جستجوی تصویر ، می بینیم که تصاویر نمایش داده شده در ذره بین تقریباً مشابه نتایج جستجوی تصویر Google و از منابع دقیقاً یکسانی هستند و فقط ترتیب نمایش آنها متفاوت است.

کلمات کلیدی پیشنهادی در بالای جستجوی تصویر Google و ذره بین دقیقاً یکسان هستند.

جزییات بیشتر در جستجوی ذره بین

نکته جالب دیگری که هنگام مشاهده تصاویر ذره بین باید به آن توجه کنید این است که تصاویر کوچک همانند تصاویر Google در gstatic.com میزبانی می شوند.

gstatic.com دامنه ای متعلق به Google است. Google برای بهبود عملکرد موتور جستجوی خود و کاهش زمان لازم برای بارگیری نتایج ، محتوای استاتیک (کد جاوا اسکریپت ، CSS و تصاویر) را در دامنه های مختلف از طریق CDN ها که از نظر جغرافیایی به کاربر نزدیکتر هستند ، ارائه می دهد.

نشان دادن جزییات سرچ ذره بین

با این حال ، یاسر رایگانی ، مدیر ارتباطات همراه اول ، در پاسخ به یک کاربر توییتر گفت که نتایج ذره بین از سایر موتورهای جستجو مستقل است.

جایی که شباهت‌ها به پایان می‌رسد

به نظر می رسد در مواردی که ذره بین نمی تواند از نتایج جستجوی Google ایده بگیرد یا به آنها کمک کند ، شباهت ها پایان می یابد و از ارتباط و سودمندی نتایج نمایش داده شده به طور قابل توجهی کاسته می شود. به عنوان مثال ، با رفتن به برگه های “بازار” ، “آوا” و “فیلم و سریال” و جستجوی کلمات کلیدی خاص ، نتایج نامربوط نمایش داده می شوند.

نشان دادن جزییات سرچ گوگل

در سالهای اخیر شاهد معرفی چندین موتور جستجوی ایرانی دیگر از جمله Yuz و Parsijoo بوده ایم که متأسفانه نتوانستند نتایج قابل قبولی را در اختیار کاربران قرار دهند. مسئله این است که موتورهای جستجو یکی از پیچیده ترین نرم افزارها و زیرساخت های موجود در جهان را می طلبند. دسترسی به منابع در دامنه های مختلف نیاز به یک موتور جستجوگر با الگوریتم های دقیق ، پیشرفته و بسیار پیچیده دارد تا بتواند جزئیات دقیق ترین اطلاعات مربوط به اینترنت را پیدا ، طبقه بندی ، رتبه بندی و سریع ارائه دهد.

فرآیند نمایه سازی میلیاردها صفحه وب علاوه بر الگوریتم های پیشرفته ، به منابع سخت افزاری قدرتمند و بسیار گران قیمتی نیاز دارد. حتی اگر بتوانیم یک الگوریتم جستجو بسازیم و منابع سخت افزاری را تأمین کنیم ، به مسئله بسیار مهمی در مورد نحوه نمایش نتایج یا الگوریتم مرتب سازی رسیده ایم. ارتباط نتایج نمایش داده شده در Google نتیجه نزدیک به دو دهه تجربه و استفاده از اطلاعات ارزشمند وارد شده توسط کاربران است. جای تعجب نیست که بسیاری از کشورها و شرکت های بزرگ فناوری در سراسر جهان نیز به این نتیجه رسیده اند که در حوزه جستجو ، “اختراع مجدد چرخ” کاری عاقلانه نیست. اکثر گزینه های فعلی موتور جستجوی جهانی گوگل کلیت گوگل را ندارند و بر جستجوی نوع خاصی از محتوا تمرکز دارند.

حتی مایکروسافت نیز با پشتوانه مالی و دانش فنی فراوان نتوانسته سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد و طبق آخرین آمار ، گوگل بیش از 90٪ از سهم بازار جستجوی آنلاین را در اختیار دارد. چین موتور جستجوی بومی aidu و روسیه موتور جستجوی بومی Yandex را راه اندازی کرده است. بایدو بیش از 60 درصد بازار جستجوی آنلاین چین را در اختیار دارد و بیش از نیمی از کاربران اینترنت روسی از Yandex استفاده می کنند. کره جنوبی و جمهوری چک نیز موتورهای بومی خود را دارند. دو سرویس بومی Naver و Daum در کره جنوبی توانسته اند در مجموع 37٪ از سهم بازار را بدست آورند.

جزییات برنامه نویسی serach engine zarehbin موتور جستجوی ذره بین

ساخت موتور جستجوی یوز تا سال ۹۳، حدود ۷ میلیارد تومان هزینه در بر داشت

همانطور که نصرالله جهانگرد ، معاون سابق وزیر ارتباطات گفته بود ، ساخت موتور جستجوی یوزپلنگ تا سال 1993 حدود 7 میلیارد تومان صرف این وزارتخانه شد و وزارت ارتباطات قصد داشت 170 میلیارد تومان دیگر برای موتورهای جستجوی محلی سرمایه گذاری کند.

ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم رونمایی از جستجوگر ذره بین با اشاره به نقش این جستجوگر در تحقق سیستم هویت معتبر در فضای مجازی کشور ، از پیگیری استفاده از خدمات بومی با مزایای سرزمینی صحبت کرد تا این سیستم عامل ها بتوانند خدمات بهتری نسبت به همتایان خارجی آنها. فیروزآبادی افزود اگر جستجوگر ذره بین بتواند تعداد زیادی از کاربران ایرانی را به خود جلب کند ، این فرصتی را برای کاربران فراهم می کند تا پس از ورود به برنامه ، کارهای مختلف روزانه را روی سیستم عامل انجام دهند. فیروزآبادی گفت:

ما هماهنگی بین دستگاهی لازم را فراهم می کنیم تا کاربران بتوانند با هر بار ورود ، همه کارهای روزمره را از طریق بانکداری ، بورس و امور دفتری در بستر ذکر شده انجام دهند. یکی از مواردی که باعث آزار کاربرانی می شود که در فضای مجازی فعال هستند و یک تجارت دیجیتالی راه اندازی کرده اند این است که در طول روز به برنامه های مختلف و محیط های کاری مختلف وارد می شوند و از نام کاربری و رمز عبور خود برای این کار استفاده می کنند. اصطلاحی به نام single sign on وجود دارد که با استفاده از آن می توان وارد فضای مجازی شد و امضای آن معتبر است و می توانید با همان کار به بانک و اداره پست و کارهای اداری که یک شهروند در طول روز در زمینه های مختلف دارد مراجعه کنید. امضای اولیه انجام شود

serach engine zarehbin موتور جستجوی ذره بین

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: این کار ادامه سیستم هویت معتبر است و ما به دنبال تسهیل کاربر و تسهیل مبادلات بین دستگاهی هستیم. وی افزود: “ما به دنبال برنامه های ایرانی در زمینه پیام رسان ها ، vods ، مرورگرها ، موتورهای جستجو هستیم تا از این منطقه استفاده کرده و خدمات بهتری نسبت به همتایان خارجی در اختیار شهروندان قرار دهیم.”

تجربیات خود را با موتورهای جستجوی بومی به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − شش =